منظور از جهاد علمی چیست؟

سه شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۰۱:۰۷ ق.ظ


رهبرفرزانه انقلاب اسلامى در بیانات خویش همواره بر جهاد علمى تاکید دارند از منظر ایشان « امروز کشور نیازمند یک جهاد علمى است . . . جهاد یک معناى خاصى دارد . معناى جهاد فقط تلاش نیست . در مفهوم اسلامى ، جهاد عبارت است از آن تلاشى که در مقابل یک دشمن است ، در مقابل یک خصم است . هر تلاشى جهاد نیست . مجاهدت با نفس ، مجاهدت در مقابل شیطان ، جهاد در میدان نظامى ، مواجهه ى با یک دشمن است مواجهه ى با یک معارض است . امروز ما در زمینه ى علم نیاز داریم که اینجور تلاشى در کشور بکنیم احساس کنیم موانعى وجود دارد ، باید این موانع را برداریم دارد معارضه هائى میشود ، باید این معارضه ها را در هم بشکنیم در زمینه ى عرضه ى امکانات علمى ، خسّتهائى از سوى کسانى که صاحبان آن هستند - که کشورهاى پیشرفته ى علمى است - وجود دارد ، باید در مقابل این خسّتها از خودمان عزت و جوشندگى و فورانِ از درون نشان بدهیم . امروز دنیا على رغم تظاهر به سخاوت علمى ، در نهایتِ خسّت علمى است . آن کسانى که بر حسب عوامل گوناگونى توانستند در یک برهه اى پیشرفت علمى را صاحب و مالک بشوند و موتور پیشرفت را سوار بشوند و از همه ى بشر جلو بزنند - که همین کشورهاى پیشرفته ى غربى هستند ، که تقریباً از دوره ى رنسانس به این طرف دست اینها افتاده یک روز هم دست ما بود - اینها انحصارگرند ، انحصارطلبند اینها نمیخواهند دائره ى این دانش ، دائره ى این اقتدار توسعه پیدا کند با دانائى ملتها مخالفند بخصوص بعد از آنکه این دانش در دست آنها وسیله اى شد براى سیاست . استعمار از علم پدید آمد . علم توانست آنها را قوى کند ، مقتدر کند لذا راه افتادند اطراف دنیا ، استعمار به وجود آمد والّا ملتها داشتند زندگى خودشان را میکردند . بریتانیا کجا ، اندونزى کجا ؟ اینها با ابزار علم رفتند آن مناطق را صاحب شدند . خوب ، وقتى که استعمار از علم زائیده شد و قدرت بین المللى و قدرت سیاسى متکى به علم شد ، این علم را در اختیار دیگران نباید بگذارند والّا این قدرت تهدید میشود .
و تا امروز همین جور عمل کردند .
حالا یک ملتى اراده میکند و تصمیمى میگیرد که روى پاى خود بایستد ، از استعداد خود استفاده کند ، خوشبختانه این زمینه ها هم به یک شکلى براى او فراهم است - ملت ما اینجورى است - شاید بعضى از ملتهاى دیگر باشند که اگر چنانچه آنها تصمیم میگرفتند در مسئله ى علم روى پاى خودشان بایستند ، نمیتوانستند چون نه آن پیشینه ى تاریخى را داشتند ، نه آن استعداد بومى و منطقه اى و ذاتى خودشان را داشتند . کشور ما بحمداللَّه اینها را دارد . انقلاب هم شد ، حرکت عظیمى هم انجام گرفت ، بیدارى اى به وجود آمد ، احساس توانائى اى به وجود آمد ، یک حرکت مهمى شروع شد ، که خوب ، پیشرفتهاى فراوانى هم داشته . ما باید قبول کنیم و اعتراف کنیم که این حرکت در آغاز خود است . ما اول راهیم .
دوستان اشاره کردند به برنامه ریزى سیصد ساله . البته من اعتقادى به سیصد سال برنامه ریزى ندارم اما این فکر را ، این روحیه را مى پسندم که احساس کنیم سى سال گذشته ، ما قدم اولیم ده قدم بخواهیم برداریم ، میشود سیصد سال دیگر . باید بدانیم قدمهاى اولیم ، باید بدانیم میتوانیم قدمهاى بلندترى را برداریم این احساس باید به وجود بیاید . و من اعتقادم این است که این احساس حتماً به وجود مى آید کمااینکه این حرکت عظیم علمى ، این نوآورى علمى ، این تولید علم ، این پرداختن به مرزهاى دانش ، به فکرمان نمیرسید که شدنى باشد خوب ، مطرح شد ، گفته شد ، دنبالگیرى شد امروز شما ثمراتش را دارید مشاهده میکنید . بنابراین میتوانیم قدمهاى بلندتر را برداریم ، میتوانیم کارهاى بزرگى را انجام دهیم . » ( بیانات در دیدار اساتید دانشگاه ها ( 14 / 06 / 1389 ،
همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامى ، اصل پنجم اصولگرایى را جهاد علمى برشمرده اند و جهاد علمى را جزو مبانى اصولگرایى دانسته اند . حال باید بدانیم که اصولگرا براى نهضت تولید علم در کشور ، چه رسالتى بر عهده دارد .
رهبر فرزانه انقلاب اسلامى به خوبى ، به رسالت اصولگرا در این امر مهم اشاره کرده و مى فرمایند : « ما باید بر ثروت علمى بشر بیفزاییم . نگویند نمى شود مى شود . یک روزى بشریت فناورى ریزترینها - نانوتکنولوژى - را نمى شناخت ، بعد شناخت . امروز صد تا میدان دیگر ممکن است وجود داشته باشد که بشر نمى شناسد اما مى توان آنها را شناخت و مى توان جلو رفت . البته مقدمات دارد اما آن مقدمات را هم مى شود با همت فراهم کرد . من یک روز در مجموعه ى جوانها و اهل دانشگاه گفتم من توقعم زیاد نیست من این را از شما جامعه ى علمى کشور توقع مى کنم که شما پنجاه سال دیگر - پنجاه سال ، نیم قرن است - در رتبه ى بالاى علمى دنیا قرار داشته باشید این توقع زیادى است از یک ملت با استعداد ؟ اما اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد ، از الان باید سخت کار کنیم . شرطش تنبلى نکردن است غفلت نکردن است خست نورزیدن است از ورود در این راه وحشت نکردن است و میدان دادن و پرورش نخبگان علمى است . » ( بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسؤلان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ، 1385 / 3 / 29 )
مدیریت علمى اصولگرا در جهت تولید علم و دانش در جامعه است . او به جوانان تشنه کار و فهمیدن ، میدان مى دهد ، امکانات را در اختیار آنان قرار مى دهد تا آنان در دامان ایران اسلامى پرورش یابند . اصولگرا ارزش واقعى علم را مى داند و به آن بها مى دهد ، به جوان جویاى علم بها مى دهد . اصولگرا نیک مى داند که اگر او فرصت هاى علمى را براى جوان ایرانى مهیا سازد ، آینده از آن ایران اسلامى است و آن روز است که مى توانیم چشم اندازهاى 20 ساله و حتى بیشتر را ارایه دهیم و افق دید خود را گسترش دهیم .


۲۴۹۴
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی