دفاع و انواع آن‏

پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸ ق.ظ

1. دفاع عامل: عبارت است از به کارگیرى هر نوع سلاح و جنگ‏افزار به منظور کاهش و یا خنثى‏نمودن اثرات حملات و تهدیدهاى دشمن.
2. دفاع غیر عامل: به اقدامات و فعالیت‏هاى احتیاطى و پیش گیرانه‏اى گفته مى‏شود که بدون استفاده از تسلیحات، موجب کاهش و یا دفع اثرات عملیات خصمانه دشمن مى‏گردد.
3. دفاع غیر نظامى: مجموعه فعالیت‏هایى است که مى‏توان با انجام آن از بروز و استمرار سوانحى که جان و مال مردم را تهدید مى‏کند (مانند سیل، زلزله، آتشفشان، آتش سوزى، بمباران، طوفان و سایر بلایا) جلوگیرى و یا در صورت وقوع، آثار ناشى از آن را کاهش داد.
دفاع غیر عامل موجب زنده ماندن و حفظ و بقاى نیروى انسانى مى‏گردد که با ارزش‏ترین سرمایه و موجودیت ملى کشور مى‏باشد.
دفاع غیر عامل موجب صرفه جویى کلان اقتصادى و ارزى در حفظ تجهیزات و تسلیحات گران قیمت نظامى مى‏گردد.
دفاع غیر عامل موجب تحمیل هزینه قابل توجه و دشوارى اجراى عملیات، به دشمن مى‏گردد، انهدام یک هدف مستحکم به مراتب مشکل‏تر و پر هزینه‏تر از یک هدف بدون حفاظ مى‏باشد. گسترش و پراکندگى اجزاى یک هدف موجب نیاز دشمن به استفاده از هواپیماهاى بیشتر، تسلیحات و مهمات گسترده‏تر، پذیرش ریسک و صرف زمان بیشترى براى انهدام آن مجموعه دارد.
دفاع غیر عامل حفظ نیروها براى ضربه زدن در زمان و مکان مناسب و اخذ آزادى و ابتکار عمل از دشمن.
در مقام مقایسه، سه عنصر (تهاجم، دفاع عامل و دفاع غیر عامل) عنصر دفاع غیر عامل داراى مخارج و هزینه‏هاى کمتر بوده و از نظر اخلاقى و بشر دوستى و سیاسى مفهومى صلح‏دوستانه دارد.
پیامبر (ص): هر کس به اندازه زمان میان دو دوشیدن شیر شتر، جهاد در راه خدا نصیبش شود وارد بهشت گردد. «1»
پیامبر اعظم (ص): خداوند عزوجل نفرت دارد از مردى که در خانه‏اش بر او حمله کنند و او نجنگد. «1»
امام سجاد (ع): به خدا سوگند که حاضرم به جبران دو خصلت شیعیانمان مقدارى از گوشت بازوى خود را فدیه دهم: شتابزدگى و راز نگهدار نبودن. «2»
امام عسکرى (ع): مجادله مکن که احترامت از بین مى‏رود و شوخى مکن که بر تو گستاخ مى‏شوند. «3»
حضرت على (ع): گفتار حکیمان اگر درست باشد درمان و اگر نادرست باشد درد جان است. «4»
امام صادق (ع):
در جنگ ذات الرقاع پیامبر خدا (ص) زیر درختى کنار دره‏اى پیاده شد. در این هنگام سیلى آمد و میان آن حضرت و یارانش جدایى انداخت. مردى از مشرکان پیامبر (ص) را در آن حال دید و مسلمانان نیز در آن طرف دره ایستاده منتظر بودند تا جریان سیل قطع شود. آن مرد مشرک به همراهان خود گفت: من محمد را مى‏کشم و آنگاه نزد پیامبر آمد و به روى پیامبر خدا (ص) شمشیر کشید و گفت: اى محمد! اینک چه کسى تو را از چنگ من مى‏رهاند؟
حضرت در حالى که با لباسِ کمى، روى شنها دراز کشیده بود، فرمود: پروردگار من و تو! در این هنگام جبرئیل آن مرد را از اسبش پرت کرد و او به پشت افتاد. پیامبر خدا (ص) برخاست و شمشیر کشید و روى سینه‏اش نشست و فرمود: اى غورث! چه کسى تو را از چنگ من مى‏رهاند؟ عرض کرد: بخشندگى و کرم تو اى محمد! حضرت از آن مرد دست کشید و او برخاست در حالى که مى‏گفت: به خدا قسم که تو از من بهتر و گرامى‏ترى. «5»
پاسدارى مدام و بیدارى همیشگى از امور بسیار ضرورى در جنگ خندق بود.
نیروهاى مسلمان به طور مستمر این وظیفه مهم و حیاتى را انجام مى‏دادند و همواره در حال‏
نگهبانى و گشت زنى بودند. آنان قبل از هر چیز محافظت و نگهبانى از مراکز اصلى را در سرلوحه کار خویش قرار داده بودند. این مراکز به شرح ذیل بود:
الف) مرکز فرماندهى کل رسول اعظم (ص)
ب) اردوگاه سپاه‏
ج) خندق‏
د) مدینه‏
ه) مراکز تحریکات دشمن‏
و) محل زنان و کودکان‏
ى) گذرگاهها
واقدى مى‏گوید: مسلمانان شب تا صبح به نوبت گشت مى‏زدند. مشرکان نیز در اطراف خندق تا صبح به گشت زدن مشغول بودند. «1»

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی