پرسش: چه قاعده ای در مورد جنگ های رسول اکرم ص ..

سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۳۴ ق.ظ

پرسش:

چه قاعده ای در مورد جنگ های رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ وجود داشته است ؟ در صورتی که همه ما می دانیم اسلام برای نفوذ به جنگ احتیاج ندارد؟


پاسخ:

دعوت اسلام به یکتاپرستی، با حکمت و اندرز نیکو همراه بوده و خداوند متعال، رسولش را به این مهم توصیه می فرمود: ادْعُ إِلِی سَبِیلِ رَبِّک بِالْحِکمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ...(1). پیام حقیقی اسلام، صلح، آرامش و نفی ظلم است و جهاد و دفاع را نیز برای ساختن یک زندگی شرافتمندانه و عزیزانه، تجویز می کند.(2) بدیهی است که چنین دینی، یکتاپرستی و توحید را با شمشیر تجویز نمی کند.
بنابراین، همه جنگ هایی که در دوران حیات پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پس از هجرت انجام گرفت، برای دفاع از کیان دولت اسلامی(3) رفع فتنه(4) و ایستادگی در برابر نقض پیمان دشمن بوده که برخی در قالب دفاع و بعضی در قالب جهاد بوده است.
به عنوان مثال جنگ احد و خندق برای دفاع از مدینه و مردم آن در مقابل تهاجم کفار و مشرکین بود. غزوه تبوک به منظور نمایش قدرت اسلام و ترساندن رومیان از حمله به حجاز صورت گرفت. جنگ خیبر به منظور گوش مالی دادن به یهودیانی بود که نقض عهد و پیمان می کردند و توطئه می نمودند بر ضد پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و مسلمانان. فتح مکه به منظور پاک نمودن کعبه از بت ها و فراهم کردن زمینه مناسک حج برای مسلمانان و برخورد با سران کفر و الحاد و بوده است و...



پاورقی:

1. نحل:125.
2. انفال:24.
3. حج:39.
4. بقره:193.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی