پرسش: چرا به جنگ خندق، احزاب نیز گفته می شود

سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۴۰ ق.ظ

پرسش:

چرا به جنگ خندق، احزاب نیز گفته می شود؟


پاسخ:

با گسترش روزافزون اسلام و قدرت گیری حکومت اسلامی به مرکزیت یثرب ، مشرکین و مخالفان یهودی پیامبر(ص)احساس خطر کرده و برای دفع این نگرانی برآن شدند تا با ایجاد وحدت میان تمامی قبائل و تیره ها ی عرب، جبهه نیرومندی در برابر مسلمانان ایجاد نمایند.
طراح اولیه این حرکت را حیی بن اخطب نضیری رییس یهودیان بنی نضیر دانسته اند(1). این قبیله یهودی که پس از بنی قینقاع دومین گروه یهودیان یثرب بودند که در اثر خیانت به پیامبر(ص) و مسلمانان به دستور آن حضرت در سال پنجم هـ از یثرب اخراج شده بودند بر آن شدند تا با بسیج نیروهای مشرک و مخالف برای همیشه خود را از سیطره مسلمانان خارج نمایند از این رو با حضور در مکه ابتدا قریش را با خود همسو کرده و به دنبال آن دیگر قبایل بت پرست همچون غطفان، بنی ضرار، بنی مُرّه، بنی اشجع(2)را آماده حمله به یثرب کردند.(3) در منابع تاریخی این نبرد را به سبب حضور همه جانبه و فراگیر مشرکان که در تمامی دوران حیات پیامبر(ص) بی نظیر بود نبرد احزاب ( به معنای گروهها و دسته ها) خوانده اند(4) و از آنجا که به پیشنهاد سلمان فارسی دور مدینه را که احتمال می رفت دشمن از آن طرف حمله کند خندق کندند، آنرا جنگ خندق نامیدند.



پاورقی:

1. سبحانی «پیشین»، ص 123، واقدی، مغازی، ج 2، ص 441.
2. همان، ص 124.
3. پیشوائی، مهدی، زندگانی حضرت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ ، چاپ دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ دوم، 1378، ص 172، و قمی، عباس، منتهی الآمال، قم، انتشارات هجرت، چاپ هشتم،1373، ج1، ص139.
4. مفید، ارشاد، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1413 هـ، ج 1، ص 96. و سبحانی، جعفر، فروغ ابدیت، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ هشتم، 1372، ج 2، ص 125.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی